Op zoek naar een ander soort voldoening
“Voordat ik bij Nidos kwam werken, heb ik verschillende andere functies gehad. Ik ben 20 jaar geleden begonnen op het Grafisch Lyceum en maakte daarna allerlei omzwervingen. Zo heb ik jarenlang in de administratie en logistiek in de auto-industrie gewerkt, maar ook als ontwerper van beursstands en zakelijke interieurs.”
“Toen een nieuwe baan niet helemaal uitpakte zoals ik hoopte, heb ik de tijd genomen om te bedenken wat ik echt wilde. Ik voelde dat ik op zoek was naar een ander soort voldoening in mijn werk; dat ik me graag wilde inzetten voor een organisatie met een maatschappelijk doel. Dat idee speelde eigenlijk al jaren door mijn hoofd, maar ik besloot er nu echt werk van te maken. Per toeval raakte ik in gesprek met een detacheringsbureau. Zij kenden Abdel, het hoofd van de voogdijadministratie bij Nidos, en brachten me met hem in contact. Ons eerste telefonische contact was fijn, waarna ik op gesprek ben gegaan. Toen ging het snel.”
Regelen, checken, beoordelen en verwerken
“Op de voogdijadministratie voeren we alle administratieve taken uit voor de pupillen, vanuit het hoofdkantoor in Utrecht,” vertelt Guido. “We zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de uitbetaling van het leefgeld aan de jongere of zijn of haar opvanggezin. Ook controleren we de voogdijcontracten, die worden opgesteld wanneer een jongere bij een opvanggezin wordt geplaatst. Daarnaast beoordelen we declaraties, verwerken we persoonsgegevens, noem maar op. Eigenlijk zorgen wij ervoor dat er aan alle wettelijke en administratieve regels wordt voldaan, zodat de jongere kan worden opgevangen. Al onze communicatie over de pupillen verloopt via de regiokantoren, die weer in contact staan met de jeugdbeschermers. Ik heb zelf dus geen direct contact met de jeugdbeschermers of jongeren.”